torsdag 12. februar 2015

Helsinki del 2


Lørdag fant jeg fram dagens kjole, og inntok frokost nr. 2 med mine tre venninner i Helsinki.

Etter frokosten dro vi til Kallio, en bydel som ligger nordøst for sentrum.

Jeg «googler» alltid mine reisemål og i tillegg hadde jeg fått gode tips fra en finsk venninne. Kalliodistriktet var et sted som gikk igjen, og omtalene tilsa at dette var et spennende område.
Metro ‘en stoppet ved den gamle mathallen. Hallen er blant «ti på topp» attraksjoner i byen. Den store mursteinsbygningen fra 1914 ligger på markedsplassen Hakaniemi. Første etasje er fylt med deilig mat, andre etasje med håndverksprodukter, antikviteter og klesbutikker som Marimekko. Etter besøket i mathallen fortsatte vi mot bydelens høyeste landemerke, Kallio-kirken. Dette er en jugendkirke fra 1912.


Forhåndsomtalene av strøket ga oss et inntrykk av at dette området var Helsinkis svar på Grünerløkka. Derfor stusset vi litt, hvor er alle folkene? hvor er de spennende butikkene? Men… heldigvis fant vi én av de butikkene jeg hadde lest om før vi dro, og innehaveren kunne bekrefte at dette egentlig var en forholdsvis stille bydel. Men bydelen var i utvikling og hun laget en «rute» for oss. Ruten inneholdt flere spennende bruktbutikker. Frida Marina heter både butikken og innehaveren som guidet oss videre. Hun hadde helt klart den beste butikken, vintage klær og retro interiørartikler – alle damene handlet! Frida Marina har adresse: Karlsgatan 10, 00530 Helsingfors.


Nye bursdagskort i vintage stil


Plakat

Nå var det tid for kaffe, og den ble inntatt sammen med nybakte croissanter på en kafé med egen DJ!

Vi dro innover til sentrum og neste mål var Academic Bookstore i Pohjoisesplanadi 39. 


Bokhandelen ble designet av Alvor Aalto i 1962


Inspirerende barnekrok i bokhandelen

Deretter ble det litt shopping i sentrum. Det er uten tvil Mummifamilien som er den store suvernirartikkelen i Helsinki. Vi kjøpte med oss mummier hjem i form av dekor på håndklær, putetrekk, barneklær, kopper, dukkehusfigurer ++


Mummiene leker på nye gryteunderlag


Vi rakk så vidt innom hotellet før middag kl.20.00. Bursdagsmiddagen hadde jeg bestilt før avreise. Den libanesiske restauranten Farouge kan anbefales. «Desserten» tok vi på Zetor, et meget spesielt utested – både interiøret og gjestene ga oss en opplevelse!!

2 kommentarer:

  1. Fantastisk bytur du har vært på!!! Trondheim får duge for meg i dag og i morgen - men kjenner sterkt at jeg kunne gått ruta di og hatt stort utbytte;) (og tom pengebok...:)Takk for kommentar - etter flere års blogging er det fortsatt stas:)

    SvarSlett
  2. Heisann Anne Lise! Må innrømme at jeg ble litt misunnelig allerede i går da jeg leste om din reise til Helsinki i del 1.
    Selv drømmer jeg om å reise dit en gang. Jeg bare digger finsk design. Noen få stykker har flyttet inn litt etter hvert, men bare småe og dessverre ikke møbler. Takk for at du tok oss med på turen!
    Klem PillePalle

    SvarSlett