onsdag 13. oktober 2010

Oppussing av stoler

Disse lenestolene fra 1930-40 årene, er fortsatt veldig gode å sitte i. Jeg kjøpte stolene på loppemarkedsauksjon for 200,- pr. stk. De ble lenge brukt med et pledd som stoltrekk, jeg ville dekke til det oransje, slitte stoffet. Etterhvert tok jeg av det gamle stoffet, snorene, papplater og fyll. For deretter å sette på nytt i motsatt rekkefølge. Hele prosessen med å ”strippe” stolene ble fotografert, slik at jeg senere skulle huske hvordan det så ut. Dette ble min veiledning under oppussingen. Disse bildene forsvant dessverre med en minnepenn under en tog turHer er det ferdige resultatet:


 



Stoffet er produsert av Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk, Lillehammer. De er verdenskjent for god kvalitet og har et utsalg i Lillehammer sentrum.  Snorene og stifter bestilte jeg via en møbeltapetserer. Treverket, de kuleforma føttene og den utskårne dekoren foran ble pusset med såpefri stålull, vasket og påført golvlakk.

Ta fra hverandre delene, se hvordan andre har gjort det før deg og lær av det :
)

2 kommentarer:

  1. For en fin blogg du har, Anne Lise! Det er virkelig artig og inspirerende å lese om historien bak, og prosessen rundt arbeidene dine. Fine bilder har du tatt også. Fortsett slik! Gleder meg til fortsettelsen. :-)

    SvarSlett
  2. tusen takk for besøket på bloggen og komentar!!
    det var overraskende lett å lage "liften", sjablonger derimot hadde jeg litt problemer med å finne store nok og noen jeg virkelig likte..men fant dem tilslutt :)
    elsker det du har gjort med denne stolen!!
    mvh irja.

    SvarSlett