torsdag 6. januar 2011

Bacalao


Huset mitt ligger nedenfor 
den røde prikken. Bildet 
er lånt fra Nusfjord AS
Under våre opphold i Lofoten har jeg fått mye inspirasjon. Blant annet  til å lage deilig mat som bacalao og fiskesuppe. Mine gode naboer i Nusfjord, Anne Lise og Arne er kjent langt utover Lofoten for sine gode fiskekaker, fiskesuppe og bacalao. 


Om sommeren spiser vi mest fisk, det er helt fantastisk å ha tilgang på så fersk fisk som vi har i Lofoten. Ikke bare fersk fisk, men også tørrfisken og klippfisken er nydelig som råvarer til gode middager. 


Jeg lagde bacalao i nyttårshelgen, og brukte:
ca 500 gr. klippfisk
2 paprika
2 løk
ca 10 poteter
1 boks hermetiske tomater
1 liten boks tomatpure
ca 2 - 2,5 dl olivenolje
2 fedd hvitløk
2 små chilli

Fisken vannes ut 1-2 døgn, alt etter tykkelse - spør gjerne der du kjøper fisken. Skrell poteter og løk som deles opp, og skjæres i skiver. Rens paprikaen og del den i biter. Først varmer jeg opp oljen, deretter legges poteter, paprika, fisk og løk lagvis oppover. Tomatpurreen fordeles og tilslutt heller jeg de hermetiske tomatene over. Gryten skal putre på svak varme i ca to timer. Serveres gjerne med oliven til. Dette skulle bli nok mat til fire personer.

Om du nå får lyst til å dra på lofotfiske i vinter, finner du mer informasjon om Nusfjord HER
 

 
Klippfisken legges i vann som skiftes en gang, eller to om det er tykke skiver
 
Først varmes oljen opp, så legges potetskiver, løk, fisk og paprika lagvis i gryta. 
Hvitløk, chili og evt. paprikapulver strøs over. Fordel så innholdet av tomatpurreboksen og 
de hermetiske tomatene. Dette skal så putre forsiktig under lokk i ca to timer.
 
mmm..., for de som er ukjent med bacalao ser dette kanskje ikke godt ut. Men for oss 
som elsker bacalao, vet vi at dette er festmat!

1 kommentar: