onsdag 27. april 2011

Vindusshopping i Milano


På nye steder er det utstillingsvinduet og fasaden som bestemmer om jeg går inn i butikken. Noen vinduer frister meg til å handle, og ved andre stopper jeg for å fotografere selve utstillingen. Jeg og Bente underviser i fagene interiør og utstillingdesign, og vi tok derfor mange bilder i Milano. Flere av utstillingene ga også inspirasjon til dekorering i hjem og stue.

Bukse etter bukse er tredd på damen til venstre, en havfrue av dongeribukser. Hva med å ta dongeribuksen på hodet?


Denne hunden burde alltid ligge foran butikken, den var et nydelig syn og virkelig et blikkfang! Objektene til høyre er flate pappfigurer, veldig lurt når du har liten dybde i vinduet


Utstillingene i vinduer og i butikker er mye lik trendene i hjemmeinnredningen. Mange ulike bilder komponeres sammen på veggen, gamle kofferter fylles og det er mange spennende kontraster mellom gammelt og nytt. Skiltelt ved inngangen var laget av gamle kasetter og navnet på butikken gjentas på gul og blå tape flere steder.

Veggdekorasjonene minner om collager man kan se i gallerier og ved kunstutstillinger.



Zara har ofte delikate utstillinger. Øyevippene var noe orginalt plassert :) Og insektene vakre!



Rødt er fargen som gir sterkest blikkfang



Utstillingsvinduet til høyre viser blomster og ulike møbler malt i rødt. Møblene er stablet over hverandre. Når vi kikket inn døra fortsatte denne utstillingen bokstavelig talt som en rød tråd opp trappen. Dette er er klesbutikk!

Ved vår skole utdanner vi elever til utstillingdesigner, stylist eller visual merchandiser. Dette er en treårig fagutdannelse i videregående skole. Før siste skolereform ble du dekoratør etter en tilsvarende utdanning. Ingen av disse yrkestitlene er beskyttet, dvs. du velger den tittelen som passer til det området du skal jobbe innenfor. Utstillingsdesigneren jobber med trender og styling, hun/han må derfor ligge et skritt foran og kjenne til de kommende trendene. Et av arbeidsområdene for utstillingsdesigneren kan være butikkvinduer. Utstillingsvinduene passeres i løpet av noen sekunder, og i løpet av disse sekundene skal vi lokkes inn. Utstillingen bør derfor være kreativ og innbydende. Riktig bruk av farger og lys er viktig for å fremheve varene.

1 kommentar:

  1. Æ har enno itj kommi på å ha dongerbuksa på haue... Det va en fin butikk der med turkis utstilling å, fortsatt hot farge! Det gleder mitt hjerte....

    SvarSlett