mandag 28. november 2011

Sykurs


Nå har jeg to nye frøkenkjoler! Det er takket være et inspirerende og kjempekoselige sykurs på Gamle Olstad skole i Vestre Gausdal. 
Designer Sølvi Høibakken startet helgen med en presentasjon av seg selv og litt felles undervisning. De fleste kursdeltagerne hadde et ønske om å sy seg kjole, og vi lærte derfor å ta riktige mål av kroppen. Vi sydde prøvekjoler av billige bomullsstoffer. Disse kjolene ble tilpasset vår kropp og nå har jeg mitt eget mønster som kan brukes til mange kjoler.
Vi startet i den gamle gymsalen. I dag er dette et kursrom, øvingslokale og utstillingsrom.


Symaskinen min kjøpte jeg da jeg gikk på videregående skole, den er like god fortsatt. Her er detaljer fra min nye turkise kjole.



Min prøvekjole og Bente foran speilet i kjole nr.2.

Mitt andre kjolestoff. Dette kjøpte jeg på posesalg ved et loppemarked for noen år siden.


Min andre kjole, sydd etter samme mønster som den turkise.


Bentes blå kjole ble nærmest litt royal. Her tester hun ut om den kan brukes til dans, det er jo snart julebord.


Ida hadde med seg et gammelt og fint sybord, her sys det kjole med vakre detaljer.

Det ble mye prøving og kikking i speilet. Kjolen prøves på vrangsiden for å justeres inn til passform.


Sølvi gikk rundt for å hjelpe alle de sju ivrige kursdeltagerne. Jeg fikk mange gode tips underveis.













Søsteren til Sølvi var både assistentlærer og kokke, ja vi fikk til og med servert mat og drikke hele helgen. Jeg og Bente kjørte hjem for å sove, men om du kommer langveis fra kan du låne deg en seng også.  Om du vil være med på et kurs tar du gjerne kontakt med Sølvi på mail: solvi@solvihoibakken.com
Bilder fra Sølvis egen design kommer i neste innlegg.

4 kommentarer:

  1. Så flott opplegg! Og den mønstra kjolen var utrolig fin!

    SvarSlett
  2. Det så faktisk morsomt ut å være på sykurs. Fra jeg var 14 til jeg var 20, sånn på 1970-tallet, sydde jeg mye -hva med fotsidt skråklipt cordfløyelskjørt (vi skrev cord med "c", ja!) med traaang vest til og pologenser under ...
    Sikkert bra, men jammen litt skummelt også (*S*) å lære å ta riktige mål av skrotten.
    Så heldig du er som har den gamle maskinen. Min kjære Bernina fra 1979 kolapset fullstendig i høst, og jeg kjøpte en dyr elektronisk sak. Vi er IKKE blitt venner, den elektroniske divaen og jeg.
    Du har nok rett i at juleserviset er håndmalt og derfor dyrt. Jeg har en svakhet for håndmalte serviser, men jeg innser jo at produsentene ikke får lønnsomhet i slikt.
    Kjolene ser forresten fine ut - nette, bekvemme og anvendelige. Ingen dårlig kombinasjon - Liv

    SvarSlett
  3. hei ønsker dere alle god jul på forhånd
    julebord

    SvarSlett