fredag 27. september 2013

Keramikkutstilling


 
Nå kan du se Torbjørn Kvasbøs keramikk i Lillehammer Kunstmuseum.

Jeg og mange andre var der på åpningen sist lørdag:

 
 

 
 




 
 

 

For lenge, lenge siden, den gangen jeg var elev, hadde vi Torbjørn som gjestelærer på skolen. Han demonstrerte ulike teknikker med leire. I samme periode monterte han utstillingen sin ved Kunstindustrimuseet i Trondheim, og vi elevene var med som assistenter både der og i Oslo senere. Dette var inspirerende!

Jeg var også flere ganger i Venabygda som fyringshjelp. Keramikkovnen er ca. 7-8 meter lang og den ser ut som en tunell som ligger i bakken. Ovnen fyres med ved og temperaturen går gradvis opp til ca. 1350 grader.

Det er lett å se at jeg var inspirert av Torbjørn sine former på den tiden, og overflatene ble farget av asken som gradvis la seg over keramikken. Dette er mine arbeider laget på videregående skole og første året ved Kunsthøgskolen i Bergen:
 
 


 


 
 



 
 

 
 

 

2 kommentarer:

  1. Har sett noe av han i Bergen. Skulle gjerne tatt en tur til Lillehammer i høstferien, men jeg skal være med på en utstilling i London da :)

    SvarSlett
  2. Så flotte og frodige saker:))) Keramikk-håndtverket lever i beste velgående ser jeg.....

    SvarSlett