lørdag 14. februar 2015

Helsinki del 3


Etter to innholdsrike dager med «kart og mobil» bestemte vi oss for å legge ned ambisjonsnivået et par hakk søndag. 

Vi var superheldige med været de første dagene, men søndag kom det snø. Slapseføre ga oss nok et argument for en lang frokost på hotellet.


Etter frokosten gikk vi mot Senatstorget og domkirken. Jeg tror dette er det mest fotograferte objektet i Helsinki. Kirken er 62 meter høy, hvit med gulldetaljer, og skiller seg definitivt ut i nabolaget.






Fra kirken er det kort vei ned til havnen. Denne søndagen var det stille og folketomt, men sist jeg var i Helsinki var det sommer, et yrende liv, og mange spennende markedsboder med håndverkere som solgte sine produkter i havneområdet.





Takk for oss, Helsinki. Jeg har fortsatt noen punkter på ønskelista mi. Nå er det 15 år siden første besøk, men jeg håper det ikke blir 15 år før jeg ser mer av deg J


Byen var full av mummi, spennende bruktbutikker og designklassikere


Design: Kay Bojesen. Ape fra 1951



2 kommentarer:

  1. Takk for del III :)
    Denne Artek krakk ville jeg også gjerne ha! Men her ble det bare IKEA-kopi :)
    Klem, PiPa

    SvarSlett
  2. Nye fint!
    Nå håper vi på nysnø og sol når vi tar vinterferien på Lillehammer :)

    SvarSlett