tirsdag 10. februar 2015

Weekend i Helsinki

En langhelg i Helsinki kan anbefales!

I anledning bursdagen min dro jeg sørover med tre venninner. Ferien startet ved Lillehammer stasjon. Derfra tok vi tog til Gardermoen, fly til Vantaa/Helsinki, tjue minutter med buss til sentrum og en liten gåtur til hotell Scandic Simonkenttä.

Fredag dro vi til Arabia. Fabrikken ligger like utenfor sentrum. Jeg hadde bestilt omvisning, og i løpet av en time fikk vi omvisning både i porselensfabrikken og i designmuseet. Som en bonus i anledning bursdagsfeiringa tok guiden oss med innom kunstnerverkstedene på toppen av fabrikken. Besøket ble avsluttet med kafébesøk og shopping i Arabia Store outlet.

Her vises deler av prosessen fra modeller til støpeformer og silketrykkdekorer.

I dag eier Fiskars Arabia (porselen) og Iittala (glass). Her har de laget installasjon av stekepanner og sakser

Installasjon av porselenstallerkener.

Installasjon av lyslykter.

Vi spiste en deilig suppe- og kakelunsj ved Karl Fazer Café i Glogatan 3. Jeg elsker Fazer-sjokolade, og kjøper stort sett alltid med meg Marianne-drops fra taxfree-butikken.

Etter lunsj gikk vi i gatene som kalles designdistriktet.  Design District består av ca. 60 interiør-, gave-, mote-, håndverk- og antikvitetsbutikker samt gallerier, restauranter og kaféer. Vi gikk innom Marimekko, Artek, Vitra og Designmuseet(Kunstindustrimuseet) +++

Ved Designmuseet(Kunstindustrimuseet) var det blant annet en utstilling med Laura Laine sine arbeider, The Wet Collection:

Vi rakk utrolig mye på én dag!

Kvelden ble avsluttet med middag på en Thai Restaurant som lå like ved hotellet