onsdag 20. oktober 2010

Galleri

Nå vil jeg fortelle og vise bilder fra den gang jeg skjønte at jeg kunne søke opptak på Kunsthøgskolen, og etterhvert bilder fra Kunsthøgskolen og ulike prosjekter jeg har jobbet med fram til i dag.

Ved Elen Ofstad videregående skole utenfor Trondheim hadde jeg Bjørg Skjulsvik og Bjørn Sverrbo som lærere i to år. I løpet av disse årene lærte jeg mye om prosessen fra leire til brent keramikk. Bjørn lærte meg også å tegne, samt det aller viktigste: å ha en viss tro på meg selv. Noe som førte meg til Kunsthøgskolen.
Her er enkelte arbeider jeg lagde ved Elen Ofstad videregående skole:

Bilde. ca 22 x 25 cm.1990








Vedbrent keramikk: Keramiker Thorbjørn Kvasbø hadde våren -90 separatutstilling Ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim. Bjørn Sverrbo leide han inn som gjestelærer en dag på skolen. Thorbjørn demonstrerte sine teknikker for oss elevene, og vi fikk være med som assistenter under monteringen av utstillingen. Kjempeinspirerende og lærerikt! Senere reiste jeg til hans atelier i Venabygd, for å være assistent før og under en fem dagers keramikkbrenning. Ca hvert tjuende minutt la vi inn ny ved i keramikkovnen, dag og natt i fem døgn til temperaturen viste ca 1350 grader. Asken som la seg på leira smeltet, og ble til glasur. Fargene ble ulike etter hvor i ovnen vi plasserte objektene. Her er mine ting som var med i ovnen:

 

Vedfyrt kanne. 1990



Vedfyrte bokser med lokk. ca 20 og 25 cm høye. 1990.




Rakubrent keramikk: Raku brenning foregår ute i friluft på grunn av mye flammer og røyk. Den råbrente, glaserte gjenstanden settes rett i den varme, gassfyrte Raku-ovnen. Når glasuren smelter ved ca 800-900°, løftes den rødglødende gjenstanden over i sagflis, som øyeblikkelig tar fyr. keramikken dekkes først helt, så delvis med flis for å få de helt spesielle raku-fargene og krakeleringene før den brått avkjøles i vann. Sot og sagflis vaskes av, og  det ferdige resultatet dukker opp.



Rakubrent lysestake. ca 50 cm høy. 1991


Rakubrent kanne . 1991


Tegning 1991



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar