tirsdag 30. november 2010

Hovedfagsoppgave, Kunsthøgskolen i Bergen



Jeg valgte å jobbe med porselenskopper som hovedfagsoppgave. De tre første årene ved Kunsthøgskolen jobbet jeg med svært ulike prosjekter. Vi lærte mye om form, farge, stilhistorie, ulike leiretyper, brenningsmuligheter, glasurer... dermed var det ikke lett å bestemme seg for fordypningoppgave. Vi hadde et kurs med Porsgrunn Porselensfabrikk på våren i tredje klasse. Da lærte jeg å lage former i gips, som jeg så støpte kopper, mugger og hanker i. Valget om å jobbe med porselenskopper i 18 måneder har jeg aldri angret, og jeg liker fortsatt å jobbe med kopper.

Jeg jobbet ved Porsgrunn Porselensfabrikks gjesteverksted i flere perioder , noe som var fasinerende og svært lærerikt. En stor fabrikk med mye flott teknisk utstyr og hyggelige arbeidere. Jeg fikk mange gode råd med på veien. De ga meg også muligheten til å designe egne silketrykk, inkludert signaturen min.


I løpet av hovedfagsperioden ble det mye utprøving av former, hanker og dekorer:



Hanken har samme form som dekoren på koppen










Storkjøkkenkopper kan stables. Jeg testet ut ulike måter å sette koppene sammen på
   


Positiv og negativ form. Espressokopper med en liten tynn hank

    






Ringer i vannet, fisken kan sees gjennom bunnen av den tynne porselenskoppen.







Arbeidstegning, moderformer og støpeformer. Dette er en av de to koppene jeg leverte tilslutt.
Jeg fikk hjelp på fabrikken med hanken. Der hadde de egne gipsarbeidere.



Utprøving av egendesignet silketrykk
 

  

En grønn ring mot en rød ring. Bredden på det sorte feltet er lik bredden på innsvingen.




Jeg likte veldig godt å dekorere disse måneforma koppene.





Koppen er oval øverst og rund nedertst, kan den stables?



1-2-3-4-5-6- kopp. Innkjøpt av Kunstindustrimuseet i Oslo.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar