torsdag 11. november 2010

Istanbul, shopping

Utenfor den store  basaren


Basarene med sine 4000 små butikker, er et must når man besøker Istanbul! Den ble bygget allerede i 1461 og er både verdens eldste og verdens største lukkede basar. I dag er den mest beregnet på turister, og det selges i hovedsak suvenirer, tepper, gull og kopivarer. Jeg kjøpte med meg magedans kostyme til min dansende datter, det kan kanskje bli brukt på en forestilling en dag.


















Lamper og lykter
















Jeg likte området mellom Grand Bazar og Krydderbasaren enda bedre. Dette var et spennende område med butikker og mange grossistforhandlere. Her så vi lite av typiske turister som oss. Jeg var heldig og fant 100 meter kantbånd til putene mine, grossistpris var 20 ganger billigere enn det jeg har kjøpt slike bånd for tidligere.

Morsom gateutstilling av klær


I krydderbasaren luktet det godt. Jeg kjøpte ekte safran, den skal tas fram når lussekattene skal bakes. Jeg bruker også gjerne litt i deler av risen når jeg lager Indiskinspirert mat, det ser veldig delikat ut med noe gul ris i midten av ris fatet.  I dag har jeg smakt på te av bl.a. appelsin og ingefær – god te på en kjølig novemberdag. Ellers ble det med en god del Turkish delight hjem. Tenker det kan erstatte en del julebakst. Søtt med nøtter, i fine farger og mønstre blir artig å sette fram til gjestene.

Fra krydderbasaren














Turkish delight. Sesamkringler stablet på hodet for salg til forbipasserende





















Frukt og grønnsaker, vakkert stablet og utstilt på gata

1 kommentar:

  1. Det er så mange fantastisk vakre, flotte, inntrykk å ta inn i Istanbul :o)

    SvarSlett