tirsdag 9. november 2010

Istanbul gatelangs

















 
Inngangen til badet, Cagaloglu Hamam.

Selve badet.

Etter en innholdsrik dag med guiding og spennende severdigheter avsluttet noen av oss ettermiddagen med et besøk på Cagaloglu Hamam. Det gamle Tyrkiske badet har en utrolig vakker arkitektur. Dette var et fint sted for kroppslig og mental renselse. Vi kunne velge mellom fem ulike behandlinger som varierte mellom innsåping, skrubb, massasje og olje. Selve baderommet var et eksotisk og vakkert rom. Se bildet av baderommet som jeg har lånt av Cagaloglu, jeg kunne jo ikke ta med fotoapparatet inn... Vi satte oss ned på et godt oppvarmet marmorgulv, ved en vask. I vasken rant vannet kontinuerlig, og vi helte vann over hele kroppen i ca 15 minutter. Etter hvert kom det damer i sorte badedrakter og hentet en etter en for innsåping, skrubbing med hampvott og massasje – noe som varte i ca 15 – 20 minutter, alt i samme rom. Baderommet var fullt av damer, menn har sin egen avdelig.
Jeg fikk visse assosiasjoner til de gangene jeg påkoster automatvask på bilen min, helhetlig skrubb og vask. Dette var jo litt dyrere da. Vasken varte også noe lengre – vi ville gjerne at den skulle ha vart enda lengre. Men når det er sagt, badebesøket var virkelig en positiv og eksotisk opplevelse - anbefales!!!
For mer informasjon og bilder, se deres hjemmeside: http://www.cagalogluhamami.com.tr/



Vi gikk gatelangs fra Taksim-plassen nedover Istiklal-gaten.

Cicek Pasaji
I den nyere bydelens hovedgate så vi et yrende folkeliv, og en blanding av suvenirer og moderne merkebutikker. Området Beyoglu kaltes for ”Pera” i gamle dager, og var et eksotisk, franskinspirert område der utlendingene i Istanbul bodde. Det var franskmenn, italienere, grekere, jøder og armenere, for å nevne noen. Fremdeles ser man franske navn på mange av bygningene – mange vakre fasader. På høyre side halvveis nede i Istiklal-gaten, finner du Cicek Pasaji (blomsterpassasjen). Inne i denne vakre bygningen er det restauranter.



Lengre ned tok vi en avstikker til venstre. Vi gikk ned til Cukurcuma Caddesi, dette er gaten for lopper og antikviteter. For meg var det en stor nok opplevelse å bare se, og ta bilder. Her kjøpte jeg ingenting. Men vi koste oss jevnlig med mat og kaker.




Da kvelden kom spiste vi en utrolig god middag i en av Divanyolu Caddesi`s sidegater.

Shoppingmuligheter var det mange av. Jeg skal velge noen bilder fra Bazarene til neste innlegg, velkommen igjen! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar