mandag 15. november 2010

Leire all over...

Jim Leedy dyppet i leire og blått.

Dettte er det mest crazy prosjektet jeg har vært med på mens jeg var elev ved Kunsthøgskolen i Bergen. Prosjektet ble ledet av den amerikanske keramikeren Jim Leedy, høsten 1993.
Hele klassen (7 stk.) deltok i prosjektet. Vi jobbet sammen i skolens visningsrom, et ca 30 kvm. stort rom med vinduer ut mot gågaten. Der startet vi med å dekke golv og tak med plast, deretter bar vi inn sekk etter sekk med leire som vi bygget opp "interiøret" av. I tillegg hentet vi gamle gjenstander og skrot fra containere i nærheten. Objektene vi fant ble dekket med leire











 


 
Bruskasser som fundamet, diverse rør og skrot fra containere
= en smultringmaskin?
  
 
Pål bodde i en leilighet som var under renovering, og snekkeren hadde
funnet denne katten i veggen da de skulle skifte panel, den ble også
dyppet i leire...
 
Etter at rommet var fylt opp med leire, arrangerte vi en performance. Her sitter Pål Bøyesen, dekket av dykkerbriller, avis og leire.

I dag sjekket jeg opplysninger om Jim Leedy på nettet. Jeg fant bl.a. div. på You tube, det var fra et lignende prosjekt ved en annen kunsthøgskole. Se den gærne mannen på http://www.youtube.com/watch?v=sKDxGeFZ8us


2 kommentarer:

  1. så gøy, fikk meg til å tenke på Japanerne, som hilser leiren ærbødig, og tar på seg tøfler før de setter seg på dreibenken, uten å sprute en dråpe....for en motsetning

    SvarSlett
  2. Fantastisk moro å se igjen Anne Lise:) Og vi hadde jo besøk av den japanske motsetningen beskrevet over også....Takeshi....

    SvarSlett