mandag 24. januar 2011

Planlegging av kjøkken




Da jeg kjøpte huset mitt, var veggene i kjøkkenet malt ferskenrosa og innredningen fra 50 årene hadde en mørk, grønn farge. Disse fargene var ikke mine favoritter, og sammen ble de svært heftige. Innredningen hadde tydelige spor etter flere runder med maling og forskjellige håndtak, ja den var egentlig helt klar for utskiftning.

Jeg brukte Ikeas tegneprogram Home Planner til å planlegge det nye kjøkkenet.Tegneprogrammet er lett å bruke og morsomt å jobbe med. En tommestokk og PC er det du trenger for å komme i gang. Det er viktig å ta nøyaktige mål av kjøkkenet, og deretter overfører du tallene direkte i Home Planner. Tegningen kan lagres, og når du står i kjøkkenavdelingen på Ikea med interiørkonsulenten, hentes tegningen fram på deres PC. Interiørkonsulenten sjekker da om du har husket alle detaljer.

Kjøkkenet mitt er 4100 x 3260 mm, og det har to vinduer og tre dører. Tre dører gir noen begrensninger. Vaskekum, komfyr og kjøleskap fikk derfor samme plassering som før. Jeg ønsket nå å få inn en oppvaskmaskin, forbedre spiseplassen, få en høyere kjøkkenbenk og utnytte et hjørne bedre.


Her mangler oppvaskkummen, den står nå helt til venstre på benken. 

















Nå skal jeg redigere bilder jeg har tatt av rommet, så kan jeg vise dere kjøkkenet, som nesten er helt ferdig : ) 

1 kommentar: