tirsdag 25. januar 2011

Mitt nye kjøkken





Jeg valgte meg Soler kjøkkeninnredning fra Ikea. Den enkle formen, med "innebygde" håndtak passer godt til huset mitt fra 1950. Innredningen er hvit, og har en halvblank overflate. Benkeplatene er i heltre eik, og står i fin kontrast til frontene. Jeg er svært fornøyd med benkeplatene, de er tykke, solide, og rammer inn kjøkkeninnredningen. 


Jeg har også fått oppfylt ønsket mitt om oppvaskmaskin, den står nå ved siden av oppvaskkummen, der var det skuffer tidligere. Jeg har fått skuffer ved siden av kjøleskapet istedenfor, der var det før en stor åpen hylle. Jeg fikk også plass til et hjørneskap der. Skapet har en fleksibel hylle som kan dras helt ut, og den er perfekt til kasseroller og kjøkkenmaskiner. Spiseplassen har også blitt forbedret. Bordet og krakkene står i bar høyde, så nå kan jeg sitte å se ut av vinduene og nyte utsikten. 

 


Alle vegger, tak, mur og lister er malt i Lady chi 40 NCS kode 0401 - G42Y, dette valgte jeg bevisst for å roe ned helhetsinntrykket. Rommet har tre dører, to vinduer, en mur som går inn i romet, en innebygd hylle i veggen og ulike lister. Golvet er det opprinnelige, av gran. Gulvet ble pusset ned, beiset og pusset i flere runder. Jeg lånte med flere fargeprøver hjem, og vi valgte valnøtt. Det "nye" kjøkkenbordet hentet jeg inn fra keramikkverkstedet. Jeg fikk hjelp til å sage det på plass, slik at det passet inn mot muren. Bordplaten er av bøk, og jeg malte derfor siste rest av valnøtt beis på bordplaten for å skape en god helhet i rommet. Bordplaten fikk også noen runder med lakk og puss. Nå oppleves bord, golv, stolbein og benkeplate som "brune slektninger". Gyllent brunt i ulike nyanser.

2 kommentarer:

  1. Kjempefint kjøkken og kul halvøy:)

    SvarSlett
  2. Så fint det ble :) Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hvorfor, men jeg elsker den brødboksen. Sjarm!

    SvarSlett