søndag 27. februar 2011

God te + god kopp = Veldig godt




Sist jeg var i Oslo, gikk jeg innom en te butikk som heter Le Palais Des Thés. Den ligger ved Grünerløkka. Jeg har vært der før, og som sist ble jeg møtt av en veldig hyggelig ekspeditør som tilbød deilige smaksprøver. Det var en utrolig hyggelig stemning i butikken, og jeg kjøpte dermed mer enn jeg hadde tenkt. Jeg har ulike favorittkopper til te og kaffe, for tiden drikker jeg stort sett te av en kopp jeg lagde i Kina forrige sommer.

Jeg har har vært i Kina to ganger for å jobbe med porselen i et gjesteverksted for kunstnere. Under mine opphold i Jingdezhen har jeg også lært litt om te. I Kina syntes jeg stort sett all teen smakte gress, men etterhvert likte jeg den bedre, og greide stort sett å kjenne forskjellen på te til 400, - pr.kg. og te til 1400,- pr. kg. Te var noe av det mest eksklusive hverdags produktet jeg kjøpte der. 

Her i Lillehammer ligger det en masse ren og pen snø ute, og fuglene kvitrer i trærne. Nyt dagen... kanskje med en kopp te : )

Dette er min favorittkopp for tiden. Koppen er dreid på dreieskive i Jingdezhen, porselenets hjemby i Kina. Den er akkurat passe stor, passe tykk, den er god å kjenne på, og har en kjempegod drikkekant.




Dette er et typisk tesett fra Kina. De drikker te av slike små kopper eller av tykke beger uten hank



1 kommentar:

  1. Hei og takk for kommentar på bloggen min! Ser jo det at du akkurat har hatt Kina og te som tema!
    Har handlet sjasmin te som alle andre turister! Vet ikke helt om det blir strupen eller øynene som får mest glede av denne :)
    Ble introdusert for ingefær te i Shanghai! Spesiell smak men godt også! Favoritten min e likevel Kusmi tea, earl grey !
    Spennende å jobbe i Kina da!

    SvarSlett