torsdag 24. februar 2011

Måneforma kopper




Nå er det på tide med et par nye innlegg i kategorien Mitt Galleri.Jeg tenker at Mitt Galleri blir mitt lille arkiv hvor jeg viser fram og arkiverer endel bilder fra min keramiske produksjon, fram til i dag. Jeg startet med et innlegg fra videregående skole, det var der jeg lærte å tegne og forme i leire, noe som igjen førte meg til Kunsthøgskolen i Bergen. 

Etter mye forskning i form, funksjon, glasur og silketrykk, presenterte jeg to ulike koppeformer ved hovedfagsutstillingen. Den ene koppen, som jeg viser her nå, kaller jeg måneforma kopp. Jeg har i flere perioder jobbet  ved Porsgrunn Porselensfabrikk, både med hovedfagsoppgaven, men også etter endt utdannig. Der fikk jeg muligheten til å produsere disse koppene, som jeg har vist fram på ulike utstillinger. Ved Porsgrunn Porselensfabrikk har jeg også fått hjelp til å lage egne silketrykkdekorer. Silketrykkene er ofte linjer og ruter i ulike farger og størrelser, disse klipper jeg opp, og monterer sammen på ulike måter. Dette er tidkrevende, men også den aller morsomste delen av produksjonen : )



















Noen måneder før jeg skulle levere hovedfagsoppgaven, var jeg i Lisboa for å besøke broren min. Der måtte jeg selvfølgelig fotografere brosteinene i gaten, formene på bakken ga tydlige assosiasjoner til mine måneforma kopper : )

6 kommentarer:

  1. Heisann:)
    Ja jeg så den sjenken din og den var kjempefin...nydelig farve...
    Må ha noen rammer til og da ja:)
    Ha en riktig kos dag
    klemklem

    SvarSlett
  2. Nå har jeg rullet og scrollet, smilt og nikket -kort sagt virkelig kost meg på bloggen din.
    Tenk Mowgli-servietter. Det skulle lillesøsteren min sett! Da jeg kom til gonkene måtte jeg le. Gjett om jeg har sydd gonker. Siste gang var for 7 år siden. Min datter fylte 14 og selskapsunderholdningen var søm av gonker med gjestene. Tror kanskje de syntes det var en merkelig greie, men moro var det.
    Takk for artige blogginnlegg - Liv

    SvarSlett
  3. Du er bare så flink!
    Utrolig kul design og idè...
    Vet du, i dag har jeg linket til deg på bloggen mine :)
    Tusen takk for den supre ideen!
    Klem

    SvarSlett
  4. Nydelig dame, nydelig blogg! jeg er så glad for at jeg fant frem til deg. Du inspirerer og gleder! ser frem til å følge med deg videre, her hos deg er det godt å være!

    SvarSlett
  5. Og ikke minst, FANTASTISKE kopper. Du er bare helt utrolig!

    SvarSlett
  6. Vilka fantasifulla koppar du har designat! :) Det var snyggt att man kan ställa dem ihop i en cirkel.

    SvarSlett