søndag 20. februar 2011

Skjenk, før og etter




Denne gamle skjenken fant jeg i bruktbutikken Ting og Tøy. Den ene døren var låst, og nøkkelen som lå i skuffen passet ikke. Jeg skrudde derfor ut låskassen, og tok den med til jernvarebutikken. Der fant de en nøkkel som passet, heldigvis. Den lakkerte overflaten ble så pusset ned med et fint sandpapir. Jeg vasket bort støvet, og sparklet såret skjenken fikk under reisen hjem til meg. Deretter grunnet jeg innvendig og utvendig med heftgrunn. Den ble så malt i fargen s 1010 B50G. De to skuffene hadde et grønt fløyelslignende belegg i bunnen. Nå ligger det tapet over dette belegget. 

I dag har vi hatt gjester som hjalp oss å bære skjenken inn, fra keramikkverkstedet til stua. Jeg er fortsatt usikker på om jeg er helt fornøyd. Selve skjenken ble fin nok, men den er litt for høy. Kanskje jeg kan forkorte beina? evt. kan den også stå på soverommet mitt, men da må jeg jakte videre på en ny gammel skjenk til stua...

Før:

Skjenken er produsert ved Sørheim møbelfabrikk, Nestun.
Godt Norsk håndtverk!




Etter:





6 kommentarer:

  1. Den ble fin!!! Fargen gjør at den ser lettere og mer elegant ut. Nei, den er ikke for høy, det er bra at det er tydelig høydeforskjell på skjenken og f.eks. spisebordet!

    SvarSlett
  2. Den vart kjempefin! Flott farge, tapet og knotter = kjempefin! Gjenbruk på sitt beste. Du male vel med oljemaling eller?

    SvarSlett
  3. Jeg stoler på Jotun som hele tiden forsker og utvikler sine produkter, valgte derfor denne akrylmalingen. Hadde skjenken skulle stått på badet eller kjøkkenet hadde jeg valgt olje : ): "LADY Interiør Tre er kåret til den beste vanntynnede malingen for treverk av Svenske TestFakta. Til maling av veggpanel, lister og andre detaljer av tre. Produktet er vanntynnet, lukter lite og tørker raskt. Gulner ikke over tid. Svanemerket.Glans 40"

    SvarSlett
  4. Ellers takk for hyggelig tilbake meldinger. Jeg skal forandre litt på de nærmeste omgivelsene til skjenken, så blir jeg nok mer fornøyd : )

    SvarSlett
  5. Sjenken ble skikkelig fin! De nye vanntynnbare malingene er veldig bra. De gulner ikke på samme måte som en ren oljemaling.

    Hilsen Karen

    SvarSlett
  6. Den ble helt nydelig!! Jeg bare elsker de før og etter bildene :))

    Likte spesiellt midten :)

    Ønsker deg en fin uke
    Klem klem

    SvarSlett