onsdag 23. mars 2011

Labyrint, kopper og fat























Innlegg nummer 11 under etiketten Mitt galleri:
I mine porselensarbeider er design av form, dekor og farge sentrale elementer. Dekoren består av enkle former og henviser klart til oppmerkinger og symboler. Ved å sette kopper, skåler, asjetter og fat sammen på ulike måter ønsker jeg å gi publikum assosiasjoner i flere retninger, slik at de enkle og velkjente symbolene til dels får nytt innhold. Veioppmerkinger og skilter gir oss regler og viser vei. Idrettsbaner bruker linjer for å kunne håndheve regler under ballspill. En flyplass trenger symboler og streker på bakken for å vise piloten vei og retning. Ludo-spillet har oppmerking, farger og regler man skal følge, og i barnas hobbybøker skal man finne veien i labyrinten og dra en strek fra prikk til prikk.























Espressokopper med skåler, laget av porselen med silketrykkdekor. Linjen på koppen møter linjen på skålen og skaper et system. Disse koppene og asjettene står nå utstilt i den faste samlingen ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim.

The ornamentic line on the cup meets the line on the saucer. It becomes a system. Do I find the way?

6 kommentarer:

  1. Herlige!*smile*
    ...og jeg falt skikkelig for headeren din også! Eller rettere sagt, asjettene og hele konseptet!*smile*

    Jeg er jo utdannet produkt designer selv(jobbet både med keramikk og andre materialer), så slike ting treffer meg midt i hjertet! Gøy å se !*smile*

    SvarSlett
  2. Interessant å lese om konseptet ditt, det er fascinerende hvordan streker i ulike varianter leder oss i hverdagen. *♥*

    SvarSlett
  3. Hei!

    Tusen takk for hyggelig hilsen på bloggen min :) Det varmet :)

    Så spennende blogg du har!
    Moro å lese og se litt på konseptet ditt :)

    Klem fra Trine

    SvarSlett
  4. Så stilig og lekent :) Det likte jeg ! Tusen takk for hyggelig kommentar inne hos meg :)

    Hilsen Janne

    SvarSlett
  5. Hei! :)
    Tusen takk kjempekoselig kommentar på bloggen min! :)

    Og så fin og inspirerende blogg du har, med mange fine skatter og ideèr! :)

    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  6. Så stilig! Spennende å lese om ideen bak designet ditt :)
    Ha en fin forestående helg!

    SvarSlett