mandag 18. april 2011

Som å fly i en sky













Headeren min viser 27 asjetter satt sammen i et system. Flyet følger strekene gjennom asjettene og skyen. Hver og en asjett har et eget mønster, og 27 satt sammen blir til et nytt mønster eller bilde. De røde prikkene er alle plassert på midten og ligner de som plasseres ved kunstverket på galleriet, når arbeidet er solgt. Det stipla mønsteret er inspirert av Alvar Altos tulipanvase. Jeg liker også barnas hobbybøker med tegninger og leker som sier dra en strek fra prikk til prikk og følg linjene og se hvem som går riktig vei for å komme til målet.

Asjettene ble opprinnelig laget til kopper og skåler, men noen asjetter fikk brune jernprikker på overflaten. Leire er et naturmateriale og jern er vanskelig å sile bort når de bearbeider leira i fabrikken, prikkene blir svært godt synlige etter andre brenning i keramikkovnen. Jeg har alltid likt å lage noe av "søppel", og fant ut at jeg kunne dekke til prikkene med svarte streker av silketrykkdekor. Silketrykkdekoren brennes inn i glasuren ved en tredje brenning i keramikkovnen. Som å fly i en sky er gjenbruk av mine egne asjetter.



Dette arbeidet er innkjøpt av Kunstindustrimuseet i Bergen.

I dag har jeg vært oppe i skyene:

Over skyene og vakker utsikt mot Alpene.
















Tankene flyr lett når jeg sitter på toget eller i flyet. Der har jeg fått tildelt et sete hvor jeg skal sitte, ofte i flere timer. På toget og i flyet kan jeg ikke gjøre stort annet enn å tenke, se og lese. Her hjemme er det ikke like lett å sitte rolig lenge om gangen, tankene blir ofte forstyrret av alt jeg ser rundt meg, og av praktiske sysler jeg bare må gjøre. Det er veldig godt å sitte rolig i noen timer, det gir rom for å sortere alle ideene som surrer rundt i hodet. Jeg synes selve reisen mot målet er like viktig som målet. Nå er jeg hjemme igjen etter tre svært opplevelsesrike og hyggelige dager i Milano sammen med min kollega og venninne Bente. På vei hjemover i dag var det nydelige skyer på himmelen.

Under skyene, og flyet er på vei ned mot Gardermoen

6 kommentarer:

  1. Gratuelere med oppkjøp! Hurra! :) De tallerkenen er så vakre...like vakre som historien de forteller...

    Go påske! :)

    SvarSlett
  2. Gratulerer! De asjettene gir meg øyebloikkelig hjernestans - fasinerende. Jeg blir sittende her og lete etter sammenhengen fra asjett til asjett. Og så blir jeg sittende og fundere på hvordan du har tenkt det hele ut. Så blir jeg sittende og tenke litt på hvordan livet gir oss ulike veier å gå, og at den store sammenhengen ikke alltid er like lett å se. Noen av oss, som jeg, tror heller ikke på noen stor, gudgitt sammenheng, men veien i livet er likevel forunderlig.
    Ha en riktig god påske! Liv

    SvarSlett
  3. UTROLIG kul tallerken-sky! Fy fillern, en sånn en kunne jeg gjerne hatt på veggen.
    Gratulerer med oppkjøp fra Kunstindustrimuseet i Bergen, så gøy. Jeg føler nesten at du har produsert en ny klassiker. Jeg ble ihvertfall helt bergtatt.

    Legger meg til som følger her jeg, for dette var spennende:-)

    God påske!

    SvarSlett
  4. Gratulerer!! Så flott og så spennende!! Litt av en "påskegave" å få!!
    Nydelige skybilder!

    SvarSlett
  5. Himmelskt vackra bilder!
    GLAD PÅSK!

    SvarSlett
  6. Veldig kreativt gjort med asjettene, spennende!
    Og jammen er det flott der oppe blant skyene.

    God Påske videre :)

    SvarSlett