fredag 15. juli 2011

Værøy


prestegården
Værøy Gamle Prestegård med Værøy gamle kirke i bakgrunnen

Vi har bodd på Værøy noen dager, i den gamle prestegården på Nordland. Vi kom hit med ferja fra Røst, og syklet de 7 kilometerne til prestegården i motvind. Vel framme ved Værøy Gamle Prestegård fikk vi en god seng og svært god mat, ”jeg gleder meg til neste middag” sa Tuva etter den første middagen med fersk kveite som var pyntet med reker. I tilegg serverte den perfekte vertinnen agurksalat, rømme, poteter og ekte flytende smør. Hvalbiffen neste dag smakte like godt! Vi er begge glad i god mat, men også sjokolade.

Ved den gamle, nedlagte flyplassen på Værøy har Jeanette etablert sin egen sjokoladefabrikk. Kanskje dere allerede har sett henne på fjernsynet, eller lest om henne i en avis? Hun ble kåret til årets Grunder i 2011, og det skjønner jeg godt. Sjokoladen hun lager inneholder bare ekte kvalitetsråvarer og ingen essenser, vi kjøpte selvfølgelig med oss litt av hvert derfra. Hun har en egen nettbutikk og hjemmeside, se HER

jeanette
 
 








hflyplass
Her sees Lofoten Sjokolade, Værøy gamle flystasjon,  til høyre i bildet


Vi har også gått på tur, langs fjell, berg og hav. Vi har besøkte den gamle kirka og kikket på alle gravstøttene, mange med navn vi aldri har hørt om før. I dag har vi syklet fra Nordland til Sørland, herfra skal vi ta ferja til Moskenes sent i kveld. Jeg stoppet som vanlig for å fotografere på veien hit og klarte av en eller annen grunn å sykle ledningen tvers av, ledningen som overfører bildene mine fra kameraet til Pc – derfor blir det foreløpig ingen bilder fra siste stopp hos Kaosheimen. I Kaosheimen møtte vi Aina ved symaskinen, hun syr nye klær og vesker av gamle stoffer og pledd. Her fant vi også kort, puter, garn… ja ikke bare litt av hvert,  men mye av hvert. Tuva ville gjerne ha kjøpt en vintage kjole fra 60-tallet, men den var dessverre akkurat for liten. Nå sitter vi på berget og kikker på sola og havet. Etterhvert skal vi sykle til brygga for å spise, før vi går på konsert. Det er konsert i regi av Lofoten Internasjonale Kammermusikkfestival i Værøy kirke kl. 21.00 i kveld, og vi har billetter

værøy
 

 

kollasjj
Vi gikk tur langs fjell, hav og berg - og fant en postkasse vi kunne skrive navnene våre i


jeanettes
Her står vi utenfor sjokoladefabrikken

3 kommentarer:

  1. Hei, ser ut som dere har en super ferie!!!

    SvarSlett
  2. Jeg bodde på Værøy i fire måneder våren 1999, var lærervikar, eventyrlig vår! I ettertid husker jeg det beste, midnattsol på Nordland nesten hver kveld fra den natta sola kom!

    SvarSlett
  3. Ååå det ser ut som en flott ferie :-)
    jeg fikk kjempelyst å reise dit og sykle jeg også :-)
    ( men er ikke frisk nok .. )
    Takk for at du deler :-)
    God Tur videre :-)

    SvarSlett