fredag 30. september 2011

Jeg og Tuva på samme skole


Huset er laget av elever i faget Design og arkitektur.


Senografi og kostyme er et fag ved Studiespesialisering med formgivingsfag.


Elevarbeider fra Interiør og utstillingsdesign. Avfotografert med mobilkamera...


Tegninger av baderom


Elevarbeider fra Design & tekstil.

















I går kveld var vi ute i ungdomsskolen for å møte de som nå går i 10.kl., deres foreldre og foresatte. Vi er lærere og rådgivere fra ulike videregående skoler i regionen. Vi reiser ut for å informere om de ulike fagtilbudene. Jeg jobber med Interiør og utstillingsdesign, det er et vg2 tilbud innen Design og håndverk. Min skole Vargstad vgs. tilbyr også vg2 Design og tekstil, Kjole og draktsøm og Studiespesialisering med formgivingsfag. Dagens muligheter er annerledes enn da jeg gikk i ungdomsskolen, og det er nå flere mulige veier å gå for å få studiekompetanse. Jeg gikk først tre år med allmenne fag, med fordypning i samfunnsfag. Deretter gikk jeg flere år på Tegning, form og farge før jeg startet på Kunsthøgskolen. Mine elever på vg2 Interiør og utstillingsdesign kan velge et tredje år med påbygging til generell studiekompetanse, og de kan dermed søke høgskole etter tre år på vgs. Eller, de kan gå et tredje år med Interiørfag og bli Interiørkonsulent. Eller, de kan ta et tredje år med Utstillingsdesign og bli Utstillingsdesigner, det som før het Dekoratør. Etter tre år på skole har de da en yrkestittel og kan søke seg jobb, eller ta et halvt år med påbygging til generell studiekompetanse, og da søke høgskole etter tre og et halvt år på vgs.





















I dag fikk mine elever høstferie kl.15.00, men jeg dro ikke fra skolen før ca. 18.00. Min datter Tuva går vg2 Studiespesialisering med formgivingsfag, og jeg ventet på at hun skulle bli ferdig med oppgaven som skulle innleveres i dag. Mens jeg ventet knipset jeg et bilde av henne og deler av oppgaven, oppgaven som hadde tema portrett og logo. Tuvas fordypningsfag i år er Visuelle kunstfag, Design og arkitektur og Trykk og foto, det vil si 15 timer i uken med estetiske fag. Disse elevene får ingen yrkeskompetanse, men de blir godt forberedt til en estetisk utdannelse på høgskolenivå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar