onsdag 29. februar 2012

Severdighet nr.1. i Antalya.


Her i gatene i Antalya er det lavsesong for turisme. Jeg tror faktisk vi hadde møtt flere turister hjemme i skiløypene ved Lillehammer, men jeg liker å gå litt ”mot strømmen”. Været er skiftende, søndagen lå vi på verandaen i solsenga og i går regnet det voldsomt. Men Ikke tro noe annet enn at vi koser oss, uansett J

Med dagens teknologi kan vi planlegge aktiviteter ut ifra vær og føre. Mens det regnet på mandag tilbrakte vi noen timer inne på et shoppingsenter. På neste regnværsdag, i går, tok vi trikken til Antalya arkeologiske museum. Dette museet ligger som nr.1. over anbefalte severdigheter i Antalya. Der vandret vi blant godt bevarte romerske statuer, gammel keramikk, sarkofager, tekstiler og annet. Tuva går på Vg2 Studiespesialisering med formgivingsfag og her fikk vi se deler av hennes pensum. Det er mer fascinerende å se en virkelig marmorskulptur enn å se på et bilde i boka.  

Med øretelefoner på blir det guiding underveis.





Jeg synes de hadde fine skjønnhetsidealer i gamle dager.

 
Jeg er keramiker og da er alt som handler om leire interessant. De reparerte fatene og krukkene er utrolig vakre! Sprekkene og den delen som er ny skaper et spennende mønster.
 



Sarkofag.

 
Her sitter vi på trikken. Bildet sier sitt, det er ikke turistsesong i Antalya akkurat nå.


2 kommentarer:

  1. Det høres veldig kjekt ut! Jeg liker også å være turist litt på skeive i forhold til sesongen, bare jeg en gang i løpet av året får koke litt. Det er viktig. Fantastisk kultur!

    SvarSlett
  2. Tenke seg til, jeg vet ingenting om Antalaya, og sannelig min speiderhatt om jeg visste om et slikt museum. De der digre marmorskulpturene er helt utrolige. Litt av et kunstsykke å få dem så levende, så digre og i balanse. Saker og ting skal jo helst ikke knekke av, og ikke skal herligheten vippe overende heller *S*
    Jeg synes også "rennesteinskoene" er artige. Med slikt på føttene, unngikk man i alle fall å dyppe tærne i gatenes flytende uhumskeheter.
    God ferie videre - Liv

    SvarSlett