onsdag 25. juli 2012

Loppemarked i Lofoten




Jeg ble utrolig imponert over vareutvalget på loppemarkedet i Skjelfjord. Ute var det utrolige mengder med fiskeutstyr og inne var det overfyllt med alle mulige lopper. Vi var der i helga og nå er det restesalg.

Trenger du garnkuler av munnblåst glass, med håndknytta tau? Ja da bør du ta deg en tur. Naboen min kjøpte mange kavler(garnkuler), men det er fortsatt flere igjen J


Vareutvalget gjenspeiler så klart hvor i landet jeg befinner meg. Slike lopper har jeg aldri sett i Gudbrandsdalen.

Sengetøys-loppene jeg kjøpte er nå pakket ut av emballasjen sin, nyvaska og klare til bruk. Smykkene er også nyvaska og henger til tørk.

 

I dag har jeg vært på fisketur. Ja med det mener jeg; på biltur for å kjøpe fisk. Hver sommer kjører jeg til brygga på Fredvang. Der kjøper jeg fersk fisk rett fra båten og tørrfisk fra fiskemottaket hos Brødrene Gjertsen. Det er alltid like hyggelig å handle her. I dag fileterte skipperen seien og skar kveita i skiver. Tørrfisken skal jeg gi til pappa, han elsker lutefisk.







2 kommentarer:

  1. Oj, oj - for en mengde kavler! Og så fint de var presentert i båten. Nære slektninger og rett miljø.
    Mormoren min som vokste oppi stor fattigdom - fra væreierfar til konkurs far - spiste ikke lutefisk. Verre fattigmannskost visst hun ikke om.... Vi derimot, storkoser oss med lutefisken. Og med alt det gode tilbehøret som mormors familie ikke hadde råd. Skjønner godt faren din ønsker seg tørrfisk. En skikkelig lutefiskspiser luter fisken sin selv. Litt aven jobb, sier jeg. Har prøvd! Fint sengetøy har du også fått tak i. Det er noe eget med gammelt kreppdynetrekk *S* - Liv

    SvarSlett
  2. Hei så nydelige bilder , det med fiskebåten er kjempefint! Snakk om forskjellige loppern ja. I dag kjørte vi forbi flere loppiser uten å stoppe, det føltes nesten vondt. Men vi hadde ikke kontanter, går ut fra at det er relativt nødvendig på gårsloppis i Sverige, så vi prøvde ikke en gang. Jeg er glad i tørrfiskretter, men lutefisk greier jeg ikke. Tror det er det eneste av vanlig norsk mat jeg ikke spiser. Jeg er foresten ikke glad i sauelever heller. Men igjen, så flotte bilder!

    SvarSlett