tirsdag 1. januar 2013

Årskavalkade 2012

Jeg er glad i naturen og her i Lillehammer har vi mange fine turmuligheter. I januar rakk vi en liten skitur etter jobb og skole, akkurat før det ble helt mørkt i skogen:

I løpet av januar pusset jeg opp dette dukkehuset. Et akkurat passe stort interiørprosjekt:

De fleste møblene hadde vi kjøpt på et marked i Barcelona for flere år siden og dukkene bestilte jeg fra nettbutikken Minihuset.dk. Enkelte småting har jeg kjøpt på loppemarkeder og i bruktbutikker. Gulvene og teppene er bilder hentet fra nettet. Jeg har bearbeidet bildene i Photoshop og deretter skrevet de ut på kopipapir. Imitasjonen av tregulv og tepper ble så limt fast med decopagelim.

I februar dro jeg til Stockholm for å hente inspirasjon på møbelmessen Stockholm furniture fair. Her vokser det spirer opp av bordet!

I mars kom det fire Eames stoler inn i mitt hus. De fikk meg til å føle meg voksen. Nå har jeg ikke bare Ikeamøbler og loppis-inventar! Jeg har jobbet som lærer i en 80 % stilling og lektorjobben er helt klart mere lønnsom enn den usikre tilværelsen som kunstner.
Det mest besøkte blogginnlegget i 2012 er helt klart «60 talls mote». Jeg har kjøpt flere gamle Burdablader og de inneholder utrolig fine og inspirerende bilder.

I mars dro vi, jeg og Tuva, til Antalya på en liten ferieuke. Der besøkte vi et spennende museum, så en fin forestilling i operaen, shoppet og spiste godt J

Påskeharene inntok etterhvert hjemmet vårt og i april reiste til Trøndelag for å være sammen med familien.

I april og mai jobbet de flinke elevene mine med et oppdrag for opplevelsesparken Lilleputthammer. Elevene, som går Vg2 Interiør og utstillingsdesign, lagde utstillinger i flere av de små vinduene i gaten som forestiller Storgata i Lillehammer anno 1930. Lokalavisa lagde en reportasje om prosjektet.

I mai reiste jeg til Porto med mine elever og en kollega. Vi deltar i et samarbeidsprosjekt omkring temaet rovdyr. I Porto møtte vi flere andre europeiske elever og lærere.

Pinsehelga ble tilbrakt i feriehuset i Nusfjord. Det idylliske fiskeværet Nusfjord ligger midt i Lofoten og hele Lofoten er en nytelse for øyet

I slutten av juni kjørte jeg til Strandebarm. Jeg hadde med meg to venninner i bilen og det ble en kjempekoselig tur til Kinckgården og til Baroniet i Rosendal. Jeg deltok på kunstutstillingen som arrangeres i anledning Kinckdagene. På åpningsdagen hadde jeg en rekordstor omsetning av keramikk, folk stod i kø for å betale! Marian med bloggen MARIHØNO tok turen over fjorden sammen med Signe som har bloggen re:signert av Signe.  Det var veldig hyggelig å hilse på bloggvenner.

I juli bodde jeg i feriehuset mitt i Nusfjord.  Kjøkkenet i feriehuset ble byttet ut og det som før var kjøkken og stue har i løpet av høsten blitt «åpen løsning». Samtidig som kjøkkenet ble bygget opp, drev jeg sommerbutikk i det gamle bakeriet. Både Norsk Ukeblad og Alt for damene har skrevet om sommerbutikken i Nusfjord.

Jeg har besøkt flere bruktbutikker og loppemarkeder gjennom året. På vei hjem fra Lofoten kjørte jeg og en venninne innom flere loppiser i Sverige og summa summarum; jeg har kjøpt en stor og flere små lopper i 2012.

I høstferien reiste vi til London sammen med Andrea, min niese/Tuvas søskenbarn. Der skjønte jeg raskt at dette er et helt vanlig reisemål for nordmenn, inne i butikken til Primemark hørte jeg flere norske stemmer enn engelske J

Jeg har sydd en ny pute som ligger i sofaen.

Jeg har vært på mitt første bloggtreff. Der fikk jeg bl.a. disse tre porselensanhengene fra den fine interiørbutikken Hvit tråd.

I november produserte jeg litt keramikk og noen julestrømper til julemarkedet som ble arrangert på Fabrikken i desember.

I desember ble huset gradvis pyntet til jul og det meste av julehøytiden ble tilbrakt sammen med familien i Trøndelag.

De største interiørprosjektene i 2012 var; nytt kjøkken i feriehuset, samt etterisolering, nye vinduer, ny dør og ny bordkledning på huset her i Lillehammer. Disse prosjektene er fortsatt ikke helt i havn, bare nesten J