tirsdag 23. november 2010

Brød

Dette er helt klart min favorittoppskrift på hverdagsbrød. Med utgangspunkt i grunnoppskriften varierer jeg innholdet av grovt mel og frø – alt etter hva jeg har i skapet.















1 pk. tørrgjær eller ½ pk. fersk gjær.
2 ts. salt
1 ss honning
6 dl. lunkent vann
2 ½ dl. havrekli
10 dl. hvetemel

I dag byttet jeg ut havrekli med 2 dl. kruskakli og 1 dl solsikkefrø.


Gjær, salt og honning.           Blandes med lunkent vann,            kruskakli og solsikkefrø...




 Mel helles i, og alt røres sammen til en forholdsvis tynn deig som settes til heving.









  
Deigen er ferdig hevet, og jeg har strødd sesamfrø over før steking.












Deigen bør stå til heving i ca 1,5 – 2 timer. Brøddeigen skal ikke knas, så etter heving helte jeg deigen over på bake papiret og plata. Du kan selvfølgelig fylle en brødform, jeg varierer mellom storbrød, rundstykker og bagetter – forandring fryder!



Sett på stekeovnen etter heving, og plasser brødet inn litt nedenfor midterste rille i ovnen. Stek brødet ca 11-15 minutter på 250 grader. Senk så varmen til ca 150 grader og stek videre i ca 15 minutter, eller til brødet ser ferdig ut. Brødet holder seg ferskt og saftig i flere dager når det er innpakket i plast.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar