søndag 29. mai 2011

Interiør i Lilleputthammer

Her kommer det flere bilder fra elevenes oppdrag med å lage utstillinger i de små vinduene i Lilleputthammer. I går viste jeg bilder fra butikker med ulike temaer, her kommer det flere bilder fra leilighetene i andre etasje. 

En dyktig husmor som strikker og syr, legg merke til de herlige strømpebuksene 

Alle disse møblene har eleven snekret selv, rammene er innkjøpt. 

Her har elevene modellert, strikket og heklet for å få til et morsomt og fargerikt vindu

Alle stolene var i utgangspunktet like, innkjøpt fra Panduro. Stolene til høyre har fått påmontert trekuler slik at spisestuen ser mer eksklusiv ut 

Elevene skulle bruke tidsriktige farger, det var derfor viktig å starte prosjektet på Maihaugen, hvor vi fikk omvisning i ulike hus fra 30-tallet. På 30-tallet var det vanlig med tissepotte under sengen.

Noen elever tok med seg småting hjemmefra, i tillegg er vi to lærere som kjøper med oss småting fra bruktbutikker og loppemarkeder :) Menneskene er modellert med fimoleire, som stekes på 125 grader i stekeovnen. Figurene er så malt med akrylmaling. De fleste tekstilene er dyppet i uttynnet trelim slik at de ikke skal blekes av solen. Elevene har ellers limt ulike deler sammen med lim fra Panduro som tåler 70 varmegrader, erfaringen vi har fått tilsier at det blir utrolig varmt i vinduene når solen skinner rett imot.  

Mye regn i en ellers veldig koselig gate, Storgata i Lillehammer anno 1930. Cathrine, vår oppdragsgiver, gir noen  av elevene tilbakemelding på et godt gjennomført oppdrag.

Lilleputthammer har i de siste årene stadig fornyet seg , og det har blitt et svært attraktivt sted både for lokalbefolkningen og turister. For mer informasjon om Lilleputthammer, se HER

6 kommentarer:

  1. Utrolig arti oppgave og flinke elever! Kjenner jeg har lyst å fortsette med formgiving når jeg ser slikt! :)

    SvarSlett
  2. For en jobb dere har gjort! Dette tror jeg elevene har satt pris på også.

    SvarSlett
  3. Fantastisk! De strømpebuksebeina minnet meg om min Farmor ♥ Prosjektet får meg til å tenke på dukkehusene på Nasjonalmuseet i København som sønnen min og jeg tittet på i sommer, de har en fantastisk samling av dukkehus. *♥*

    SvarSlett
  4. Så flotte vinduer! Her er det mange elever som helt tydelig har kost seg med oppgaven! Masse flotte detaljer og vel gjennomførte helheter.Å dyppe tekstiler i uttynnet lim har jeg aldri visst var en mulighet, og aldri hadde jeg vel tenkt på at modelleringsleiren måtte tåle 70 graders varme. Men, porselensdama vet at krystall i vinduet kan få hus til å brenne ned. Det er da i alle fall noe. Kanskje det var slikt som fikk Storgata til å brennne for noen år siden. Ikke vet jeg. Storgata er uansett ikke hva den var. Ikke som i min barndom. Den gang det sto traktorer langs fortauet og Rambech var verdens beste baker. Hm. Nostalgi hos en tvangsflyttet lillehamring.
    Kos deg i byen - Liv

    SvarSlett
  5. takk for fine ord før helga! Utruleg flotte "vindauge" dei laga. Høyres ut som eit spanande fag.

    Klem!

    SvarSlett