onsdag 17. august 2011

Fra leire til porselen

Jeg har lyst til å vise dere noen flere bilder fra mitt opphold i Kina sommeren 2009. Jeg dro dit for å jobbe som keramiker ved The pottery workshop. Dette er et gjesteverksted for kunstnere som eies av Takeshi Yasuda. Takeshi var læreren min i to uker ved Kunsthøgskolen i Bergen. The pottery workshop ligger i Jingdezhen, og hele denne byen er bygget opp rundt porselensindustrien og råmaterialene som finnes i naturen der. For meg var det som å komme til den keramiske himmel, omtrent alle jobbet med porselen og svært mye i byen var laget av porselen. Til og med gatelyktene, søppeldunkene, krakker og bord var laget av porselen.

 




 
 

 


 
 



 







Mange kunstnere drar til Jingdezhen for å få hjelp til å dreie store krukker



Disse krukkene er designet av Felicity Aylieff, England
 


Jeg lagde små kopper...Men neste gang, ja da blir det kanskje stooore krukker :)

2 kommentarer:

  1. Så fantastis det må ha vært å være der nede. For en inspirasjonskilde...

    SvarSlett
  2. Koppene var knallfine!.. Kommer de for salg..? :)

    SvarSlett