søndag 14. august 2011

Jeg jobber med leire

Nå jobber jeg med leire, og snart skal disse leireformene brennes i keramikkovnen for å bli til keramikk. Jeg har en utstillingsavtale med Galleri Fjordheim liggende på kontorpulten, i den avtalen står det at utstillingen min åpner 11. september. Jeg skal fylle et rom som er 38 kvadratmeter stort, og det betyr at jeg må jobbe jevnt, og strukturere dagene godt. Jeg må alltid produsere mange flere gjenstander enn de som tilslutt ender opp i utstillingsrommet. Min erfaring fra tidligere prosjekter tilsier at ca en av tre gjenstander blir fine nok til å komme med på utstillingen. Noen knekker sammen underveis i prosessen, en eller to sprekker, flere blir mislykket i glasurbrann og andre blir eller rett og slett sensurert pga. dårlig form.


Helt ferske leireprodukter





 

Sommeren og høsten 2009 jobbet jeg ved et gjesteverksted for kunstnere i porselensbyen Jingdezhen i Kina. Byen er litt større enn Oslo og stort sett alle menneskene som bor der jobber med porselen. Dette bildet viser mange like skåler som er stablet inn i et stativ. Slik frakter de skålene til markedet, to mennesker bærer stativet mellom seg. Jeg klarer ikke å lage mange like gjenstander, da blir det fort kjedelig. 


Dette bildet fotograferte jeg i Kina

6 kommentarer:

  1. Lykke til, Anne Lise! Hvor ligger Galleri Fjordheim?

    SvarSlett
  2. Ser ut som du har hatt ein fin sommar både nord (sukk! SÅ vakkert!) og sør (ikkje så verst der heller!)-og er kommen godt i gong med arbeidet ditt mot utstilling. Gler meg til å følgja deg framover mot den! Ha ei god veke!

    Marian

    SvarSlett
  3. Elsker de nye produktene dine Anne Lise!
    Så mye og grasiøse former...
    Gleder meg til å se de helt ferdig.

    Måtte inn og google Galleri Fjordheim for å se om jeg kunne stikke innom, men alt utenfor Oslo blir for langt for meg nå ;)

    Kina hørtes spennende ut!
    Jeg har vært der på et par jobbreiser og kunne godt tenkt meg å være der i en lengre periode. Høres fantastisk ut å være der og drive med kunst...

    Fin dag te dæ! Klæm

    SvarSlett
  4. Så MYKE og grasiøse former, mente jeg ;)

    SvarSlett
  5. Hvordan i alle dager klarer to mennesker å bære alle de skålene? Helt vilt! -spennende med utstillingen din, håper vi får se de ferdige produktene her på bloggen :) *♥*

    SvarSlett
  6. Så gøyt å se alt det vakre du lager!
    Gleder meg til å se bilder fra utstilling!

    Ha en fin uke!

    SvarSlett