onsdag 27. juni 2012

Ja til kjærlighet



Når jeg skal delta på en kunstutstilling må jeg alltid forholde meg til utstillingsrommet og til utstillingsstedets historie.  Nå skal jeg stille ut ved Kinck gården i Strandebarm og jeg har derfor funnet fram til et kjærlighetssitat av forfatteren Hans E. Kinck:
«For revne skind og revne sjele dem kan intet i verden hele uten dette ene, uten kjærlighet»
Sitatet har jeg «skrevet» på koppene ved hjelp av dekaler:


Men… ett steg tilbake.
Her står koppene i keramikkovnen, klare for glasurbrann opp til 1040 grader:

Da jeg åpnet ovnen var glasuren smeltet:


Her fester jeg dekalene/silketrykkene på koppene:


Etter tredje runde i keramikkovnen på 800 grader er de ferdige.
Tegningen på koppen til høyre laget datteren min Tuva, da hun var ca. 6 år.







Utstillingen åpner på Kinckdagane lørdag 30.juni kl.14.30 og varer til onsdag 1.august kl. 15.00.
Mine medutstillere er; Vegard Stalsberg, Jan Egge, Ståle Blesterdalen, Kristian Finborud, Anne Nilseng og Vibecke Hetland.
Du er hjertelig velkommen J


7 kommentarer:

  1. De ble så fine de koppene! Koselig håndverk.
    Klem, PiPa

    SvarSlett
  2. Koppene ble veldig fine. Hvordan lager du dekalene, forresten? Forøvrig, Ståle Blesterdalen er en av mine favoritter. Han lager mytisk kunst. Ha det godt, og lykke til

    SvarSlett
  3. Disse dekalene har jeg bestiltt hos Waldemar Ellefsen i Oslo. De selger utstyr til keramikk og glassproduksjon. Ett A4 ark koster 200,-. Tidligere har jeg laget større opplag; under mitt besøk i Kina og ved Porsgrund Porselensfabrikk (da jeg var gjestekunstner der). Jeg har også laget noen dekaler under et etterutdanningskurs ved Kunsthøgskolen i Oslo. Det kreves endel utstyr...desverre. Jeg skal forklare den omstendelige prosessen det er å lage delaler mer detaljert senere.
    Jeg liker også bildene til Ståle Blesterdalen, han var den første kunstneren jeg la merke til her i Lillehammer for 18 år siden :)

    SvarSlett
  4. For en skjønn tegning av en 6-åring!
    Og et nydelig dikt av Hans E. Kink.
    Koppene ble kjempefine :)

    Denne utstillingen hadde det jammen vært morsomt å få med seg i løpet av sommeren.
    Har ikke de helt store ferieplanene, men hvorfor ikke ta en opplevelsestur i vårt nydelige fylke i løpet av en sommerhelg :)
    Skal jammen prøve å få overtalt mannen min til å bli med en tur til Strandebarm!

    SvarSlett
  5. For noen nyyydelige kopper!! Du er flink!
    Klem, M

    SvarSlett
  6. Nydelige kopper jeg selv er lykkelig eier av. Vakkert sitat! Takk for hyggelig og inspirerende samtale paa utstillingen.

    SvarSlett