lørdag 4. januar 2014

Skappelgenser x 3


Før jul strikket jeg tre julegaver, og det var utrolig gøy! Strikkingen har vært nedprioritert i mange år nå, men med store pinner og enkel oppskrift holdt motivasjonen seg på et høyt nivå i flere uker. Jeg kom i mål med gavene og jentene stilte seg opp slik at jeg kunne ta et skrytebilde på julaften:
 

 

Tuva har lenge ønsket seg en slik genser. Hun bor jo på Skiringssal Folkehøgskole nå, og dermed var det lettere for meg å strikke en hemmelig julegave. De to niesene mine er Milla på 8 år og Aurora 10 år.
 
Disse tre genserne er strikket med rundpinne nr.10 og jeg brukte en blanding av Alpaca mix og Vivaldi fra Drops.
Det er pinne nr. 7 som anbefales, men jeg hadde nok kjøpt feil… I de to første butikkene jeg besøkte var de utsolgt for nr.7. og jeg ble kjempeglad da jeg fant nr. 7 i den tredje butikken, trodde jeg da… Jeg oppdaget «feilen» da jeg startet på en jakke til meg selv J
Nå strikker jeg på pinne nr. 6, og bruker en blanding av Alpaca mix og Kid-Silk fra Drops. Dette skal etterhvert bli en petrolfarget jakke:

 
 
Ikke alle strikkeprosjekter blir vellykket, og ikke alle kommer i havn… For en tid tilbake skulle jeg strikke en puff. Strikketøyet ser da så utrolig koselig ut der det ligger i sofaen, men… resultatet ble langt fra fint. Garnet var nok for tynt, det var vanskelig å forme den rund og det var veldig vanskelig å snøre den sammen på toppen. Nå ligger puffen i et lite synlig hjørne fram til at jeg får lyst til å rekke den opp, deretter kan garnet bli til et nytt prosjekt.

 

 
 

3 kommentarer:

  1. Så fantastisk flink du har vært! Og for noen skjønne jenter du har :)

    SvarSlett
  2. Hei! Husker du hvilken farge på Alpakka mix og Kid-Silk du brukte?
    Ser på nettsiden til Drops at det er en som heter Petrol, men den virker mer "grønn" :)
    Flott hvis du kan gi meg et svar, tenker å bestille den fargen til en genser jeg skal strikke :)
    Takk for tips til str på strikkepinne!

    SvarSlett
  3. Hei Jeanett :) Jeg har brukt Alpaca mix 4270 petrol, Kid-Silk 24 petrol. Lykke til med strikkingen!

    SvarSlett